Vi på Måndagsklubben erbjuder funktionell träning för tonåringar. 

Vill du bli starkare, rörligare och få en allmänt bättre känsla för rörelse?

Vill du förebygga skador i din idrott?

Har du tränat på gym men det var inte för dig?

Hos oss börjar vi från grunden, master the basics. Det är inte under tonåren som vi ska prestera eller ha optimal fitness & hälsa. Det är senare i livet. Grunden för detta lägger vi som barn.  Blir du bra på att röra dig som tonåring så sitter det livet ut. Vår träning är utmanande, varierad och rolig.

Vi använder oss av många olika redskap och har variation som en stor del av vår träning. Exempel på redskap är: bollar, kettlebells, hantlar, boxar, rep, slädar, skivstänger, ringar etc. Det finns alltid nya saker att prova och detta tror vi är viktigt för att det ska fortsätta vara intressant och kul.

Grundaren av Måndagsklubben säger

”Jag har två döttrar som precis som många andra barn slussas in i olika idrottsaktiviteter och utsätts för prestationsproblematik. Min äldsta dotter slutade med gymnastik som 7-åring redan för att hon inte hängde med de andra barnen gällande en övning. Att hjula. Men så är gymnastiken. Kan du inte följa planen så blir det inte kul och du riskerar att sluta. Inget fel med det, jag älskar gymnastik men det är så det är upplagt. Och så är ju idrott. Du måste hänga med i planen annars blir du kvar där bakom.

Samtidigt så startade vi upp CF-kids där hon nu varit med i 3,5 år. Så hur hade det slutat för henne om inte vi erbjudit CF-Kids på MK? Jag vet inte men jag är helt säker på att hon hade haft lägre självförtroende och solklart mindre styrka och förståelse för hur man rör sig. Att lyfta saker från golvet, ta sig över lådor, hänga i räcke mm är inget främmande eller konstigt. Det är bara en utmaning. Jag är helt säker på att om hon inte deltagit i våra klasser så hade det hindrat henne som tonåring om hon vill välja andra sport/idrottsaktiviteter då hon hade legat efter fysiskt. Istället så skulle jag säga att hon ligger före sina jämngamla och man ser på henne att hon börjar bli stark. Detta av endast ett enda pass i veckan med en tydligt genomtänkt styrke och rörelseplan. Trots att jag själv är elitidrottsman ut i fingerspetsarna så är inte idrott det viktiga jag vill lära henne utan att det viktiga är att lära sig att rörelse är viktigt. Att lägga en grund med disciplin, lära sig lyssna på en instruktör, att samsas med de andra barnen. Saker som stärker henne för livet inifrån och ut.

Det första året fick jag tjata på henne att gå på passen. Det senaste året har det gått på autopilot, hon har börjat resan mot en bra rutin. Jag har gjort vad jag kan som förälder. Jag är stolt över henne.”

— Marcus Herou

ANMÄLAN

Höstens kurs 2020 har startat och det går fortfarande bra att testa på.

Träningen sker på tisdagar och torsdagar kl 16:30-17:30 dvs 2 pass per vecka.

Prova på är gratis.

Vi tränar fram tom 17e december.

Pris: 2195:-

Anmälan sker i formuläret nedan. Frågor ställer du gärna till cfteens@mkfalun.se.

Populära myter

Myt: Barn stannar i växten av styrketräning.

Falskt! Barn stannar inte i växten av att utföra en knäböj eller marklyft.

Myt: Barn skadar sig av styrketräning.

Falskt! Barn skadar sig när de genomför idrottsaktiviteter såsom fotboll då de idag inte är förberedda för detta.

Läs mer om vad forskaren Michail Tonkonogi säger om saken här